Kateri tip telesne zgradbe imamo

Na tip telesne zgradbe v največji meri vpliva oblika in velikost skeleta ter razmerje med mišično in maščobno maso. Razlika v tem je pogojena tudi s spolom, saj imajo moški v povprečju v sestavi telesa za tretjino več mišične mase kot ženske, ki imajo več maščobne mase.

Na tip telesne zgradbe v največji meri vpliva oblika in velikost skeleta ter razmerje med mišično in maščobno maso. Razlika v tem je pogojena tudi s spolom, saj imajo moški v povprečju v sestavi telesa za tretjino več mišične mase kot ženske, ki imajo več maščobne mase.

Pri vsem skupaj pa je najbolj pomembno to, kakšen tip telesne zgradbe smo, saj poleg zdravstvenega stanja, starosti, spola, ciljev, motivacije in izkušenj, to predstavlja najpomembnejši del načrtovanega in učinkovitega programa vadbe.

Čeprav imajo vsake oči svojega “malarja” in tako tudi vsak svoje videnje idealnega telesnega izgleda, imamo večinoma značilnosti dveh tipov telesne zgradbe. Po Sheldonu, ki je proučeval telesne te značilnosti, ločimo tri osnove tipe: ektomorfa, mezomorfa in endomorfa.

Ektomorf

Značilnost tega tipa je sloka postava, ki se izraža preko ozkih ramen in bokov, nizko telesno maso in relativno malo podkožne maščobe. Posledica vsega tega je to, da tak tip nima veliko mišične mase.

Zato naj bo prav pridobivanje le tega glavni cilj vadbe. Ne mislimo samo v zdravo estetskem smislu, ampak predvsem v tem, da ustrezno razvite mišice omogočajo učinkovito gibanje. Ker ima ta tip pogosto tudi hitrejšo presnovo, mora biti vadba dobro podprta z energijsko in beljakovinsko bogato prehrano, tako da je hranjenje redno in z več vmesnimi obroki!

Vadba za pridobivanje mišične moči mora  naj zajema predvsem kompleksne vaje za večje mišične skupine. Posebno pa je potrebno biti pazljiv pri vadbi vzdržljivosti, ki naj bo skrbno načrtovana in nadzorovana glede trajanja ter intenzivnost, saj lahko drugače izničuje učinke pridobivanja mišične mase, čeprav ima z vidika telesnih značilnosti ta tip idealno izhodišče za razvijanje prav teh.

Mezomorf

Tipičen predstavnika tega tipa ima izraženo mišično maso. Njen delež v sestavi telesa je precej večji, kot pri ektomorfu ob malo podkožne maščobe. Zato je tudi težji pri enaki višini. Pogosto govorimo o njem tudi kot o atletskem tipu, ki je dodatno značilen še po ozkem pasu in širokih ramenih.

Njegovi vadbeni cilji so lahko usmerjeni k razvoju mišične moči ali izboljšanju aerobne vzdržljivosti ali pa obojemu. Posamezniki, ki jih prepoznamo kot tak tip, so najpogosteje že redno športno aktivni, zato je najpomembneje, da imajo jasno postavljene cilje in program vadbe.

Endomorf

Ta tip ima široka ramena, pas in boke, kar je tudi posledica večjega deleža maščobne mase v sestavi telesa. Ima dovolj mišične mase, ki pa je skrita globoko pod podkožno maščobo. Zato je njegova mišična moč glede na celotno telesno težo relativno omejena in ne omogoča večje gibalne učinkovitosti.

Presnova je pri njem bolj počasna in se več zaužite hrane pretvarja v podkožno maščobo. Prvi cilj vadbe je zato usmerjen v zmanjševanje deleža maščobne mase in hkratno zniževanje telesne mase. Ker je poraba energije največja med aerobno vadbo, naj ta predstavlja glavni del vadbe. Vadba mora biti usklajena z rednimi manjšimi obroki, ki pospešijo presnovo in predstavljajo vir stalne energije.